Ma-Vr 08:30 - 17:00 (0184) 700 271 WhatsApp

3 valkuilen tijdens het werven van personeel

Je hebt een mooi bouwbedrijf en een mooie groep klanten, maar je krijgt geen nieuwe mensen en aan jouw mensen wordt getrokken? Ga je dan doen wat je altijd deed? Een advertentie zetten en dan heel veel nieuwe toppers binnen halen?

Wij zien dat veel bouwbedrijven (net als veel andere bedrijven) een soort ezelgedrag vertonen: gewoon weer hetzelfde doen, maar wel andere resultaten verwachten. De 3 meest voorkomende valkuilen zijn als volgt:

Valkuil 1. Wij zoeken jou!

Is dat een valkuil? Ja! Het gaat er niet om dat jij zoekt. Het gaat erom dat iemand die op zoek is, bij jou uitkomt. Stel dat je een schilder bent, roep je dan in je advertenties: Wij zoeken jou! Nee, natuurlijk niet. In je advertenties ga je in op jouw oplossing of de reden waarom klanten die een schilder zoeken, bij jou moeten zijn. Dat is dus ook de aanpak voor jouw ideale nieuwe medewerker: ga werven met de ‘koopmotieven’ die jouw nieuwe medewerkers hebben om bij jou te gaan werken.

Valkuil 2. Niet opvallen of verstoppen.

Kijk eens op social media en in de lokale kranten. De advertenties zijn allemaal min of meer gelijk. Je vergeet dat je eerst op moet vallen om de lezer te laten ‘stoppen’. Pas als de advertentie leidt tot ‘stoppen’ en de lezer gaat echt lezen, dan pas kun je reactie verwachten. Het valt ons overigens op dat veel websites nog erg gericht zijn op klanten of geïnteresseerde lezers. Dat is vreemd: als jouw echte probleem zit in nieuwe mensen, dan zou de site hier toch ook op gericht moeten zijn?

Valkuil 3. Onpersoonlijk zijn.

Gaan medewerkers voor een bedrijf werken of ook voor een persoon, c.q. met collega’s? In toenemende mate zijn de sfeer en de collega’s steeds belangrijker. Dus dat willen potentiële nieuwe medewerkers ook graag zien. Waarom zijn de meeste werving acties onpersoonlijk? Zet echte bestaande medewerkers in! Motiveer ze om mee te doen, of hun verhaal te vertellen op social media. Meer berichten te delen over hun werk. En ga zelf ook met ze in gesprek via video of berichten op Facebook of LinkedIn. Niet omdat jij dat leuk vindt, maar omdat jouw doelgroep zich daar bevindt.

Wij zien bij succesvolle bedrijven dat ze bovenstaande valkuilen zien en hier anders mee omgaan.  Ze besteden hier tijd aan. Tijd die ze besparen omdat ze zich richten op het werk dat ze écht zelf moeten doen en dat gewaardeerd wordt door klanten en medewerkers. En alle andere werkzaamheden (zoals personeelsadministratie) laten doen door een gespecialiseerd bedrijf.

Toevallig doet MijnWerkgever.nl dit ook. Bouwbedrijven helpen met allerlei personeelszaken, zodat ondernemers zich kunnen richten op wat écht belangrijk (en leuk) is!

Ontdek wat wij voor je kunnen betekenen

Vul onderstaand formulier in voor een vrijblijvend advies gesprek.

    • Vaste tarieven
    • Werknemer bij werkgever in dienst
    • Kiezen termijn Eigen Risico
    • Tijdswinst ondernemer
    • Geen ziekterisico’s